Aktiviteter og foredrag 2022

i Gyldendalhuset

Ine Jansen og Linn Skåber 28.11.2022

MENS VI VENTER PÅ Å FÅ LOV

Da Linn Skåber og Ine Jansen ønsket å spille Samuel Becketts stykke «Men vi venter på Godot», fikk de ikke lov fordi de var kvinner. I testamentet til den irske forfatteren står det at kvinner ikke får lov til å spille mannsrollene. Da skrev Skåber et nytt stykke, «Mens vi venter på no’ Godt».

På julemøtet ga Linn Skåber og Ine Jansen oss smakebiter fra stykket og snakket om arbeidet med forestillingen.

31. oktober

RETTSSTILLINGEN FOR PARODIER I NORDISK RETT

Jan Rosén, professor ved Juridiska institutionen, Stockholms universitet, Morten Rosenmeier, professor ved Center for Informations- og innovationsret (CCIR) ved Københavns Universitet og Kristina Stenvik, stipendiat ved Institutt for privatrett, Universitetet i Oslo, redegjorde for rettstilstanden slik den ser ut fra henholdsvis svensk, dansk og norsk ståsted, også med grunnlag i EU- og EØS-retten. Spørsmål og diskusjon.

Last ned presentasjonen til prof. Rosén.

Last ned prof. Rosenmeiers artikkelutkast “Om humor og ophavsret”.
NB: Denne artikkelen er et utkast som per 2.11.2022 er til fagfellevurdering. Den skal etter planen publiseres i tidsskriftet NIR.

Last ned erklæring fra prof. Rosenmeier m/kolleger, avgitt i februar 2022, til støtte for at sak om “Den lille havfrue” burde innbringes for dansk høyesterett.

Last ned presentasjonen til Kristina Stenvik.

ALAIs årskongress 2022,
15.–16. september,