Foredrag/medlemsmøter 1970-1979

Aktiviteter og foredrag 1949-2009

foredrag / medlemsmøter 1970–1979

1979

20. mars: Billedkunstneren Bjørn Melby Gulliksen: Visningsrett for bildende kunst.
8. mai: Redaksjonssekretær Arne Altern: Om “nasjonal opphavsrett”.
24. september: Førstekonsulent Astri M. Lund: Omkring den midlertidige lov om fotokopiering.
23. november: Kringkastingssjef Torolf Elster: Budskap i tegn, ord og bilde.

1. mars: Høyesterettsadvokat Harald Bjelke: Den nye opphavsrettsloven i USA.
8. mai: Arkitekt Lars Roede: Gammel arkitektur i Oslo.
12. oktober: Ekspedisjonssjef Johs. Aanderaa: Kunstnernes forhandlingsrett.
6. desember: Professor dr. med. Per Andersen: Bruker vi begge hjernene våre nok?

1977

28. februar: Høyesterettsadvokat Rolf Løchen: Edvard Munch og hans krets. Den kunstneriske detektiv løser en gåte.
12. mai: Høyesterettsadvokat Knut Tvedt: Av en Sørlandsbys kriminalhistorie – et minne fra mine dommerfullmektigdager.
26. september: Direktør Hans Ro: Grammofonplaten 100 år – en produsent ser på aktuelle problemer.
2. desember: Programredaktør Hartvig Kiran: Auld long syne. Litt av kvart om Robert Burns.

16. mars: Direktør Hans Nordmark: Video og opphavsretten.
11. juni: Førstekonservator Arne Eggum: Munch – et bohemdrama.
26. oktober: Direktør Tor Solumsmoen / kontorsjef Gorm Bækkelund / dosent Birger Stuevold Lassen: Russland og vi – en orientering om opphavsretten østover.
6. desember: Amanuensis Jon Bing: Jurist i Utopia.

1975

19. mars: Disponent Bill Backe-Hansen: Opphavsrett i praksis – spredte tanker fra grasrota.
13. mai: Professor dr. juris: Berging av vrak og vrakgods. Juridiske betraktninger omkring Runde-funnet.
12. november: Arkitekt Tore Sveram / førsteantikvar dr. philos. Stephan Tschudi Madsen / direktør Olav Thon / høyesterettsadvokat Harald Bjelke: Paneldebatt – Rehabilitering av bygninger – forholdet til arkitekturen/arkitekten.
25. november: Kapellmester Øivind Bergh: Språket uten grenser.

1974

25. februar: Direktør Henrik Groth / tegneren Fredrik Matheson / forfatteren Arve Moen / høyesterettsadvokat Knut Tvedt: Paneldebatt – Bør åndsverklovens § 48 avskaffes?
17. september: Byråsjef Vera Holøy: Innstillingen av februar 1974 fra den nordiske opphavsrettskomité.
25. november: Ballettsjef Anne Borg: Ballett som kunst og virkelighet.

1973

30. mars: Professor dr. oecon. A. Strømme Svendsen: Hva er samfunnsnytten og kostnadene av skapende og utøvende kunst?
28. mai: Sorenskriver Chr. B. Apenes: Die Juristen sind böse Christen. / Museumsdirektør Reidar Kjellberg: Norsk Folkemuseums historie.
5. november: Teaterinstruktør Per Bronken: Den moderne instruktør – voldtekt eller forløsning?
4. desember: Komponisten Arne Nordheim: Musikk på løpende bånd.

1972

1. mars: Konsulent Christian Hambro: Et slag mot grammofonpiratene? Den nye fonogramkonvensjonen.
2. oktober: Byråsjef Vera Holmøy: Revisjonen av Bernkonvensjonen og Verdenskonvensjonen. Stockholm 1967 og Paris 1971. Hvor står vi i dag?
11. desember: Dosent Birger Stuevold Lassen: Er vi alle utøvende kunstnere?

1971

20. januar: Konsulent Georg Fr. Rieber-Mohn: Straffelovrådets innstilling om ansvar for rettskrenkelser ved sending i radio og fjernsyn m.v. (Fellesmøte ned Oslo Redaktørforening og Oslo Journalistklubb.)
3. juni: Museumsdirektør Reidar Kjellberg: Ludvig Holberg som stilhistorisk fenomen.
28. september: Høyesterettsadvokat Erik Dæhlin: Om trykkefriheten. (Fellesmøte med Oslo Redaktørforening og Oslo Journalistklubb.)
8. desember: Høyesterettsadvokat Knut Tvedt: Jus og skulptur – og litt til –.

1970

16. februar: Advokat Torvald C. Løchen: Kunstforfalskning. Litt om jus, psykologi og skadefryd.
5. oktober: Kontorsjef W. Weincke: Satellitterne og de nærmeste aktuelle spørgsmål på den internationale dagsorden. (Fellesmøte med Norsk Forening for Industriell Rettsbeskyttelse.)
10. desember: Maleren Alf Rolfsen: Kunsten skifter ham.