Norsk forening for opphavsrett fremmer kunnskap om opphavsrett

Foredrag/medlemsmøter 1960-1969

Aktiviteter og foredrag 1949-2009

foredrag / medlemsmøter 1960–1969

1969

21. mai: Professor dr. juris Olav Lid: Refleksjonar kring retten til vitskapelege verk. / Museumsdirektør Reidar Kjellberg: Norsk Folkemuseums stiftelse og de første driftsår.
2. oktober: Maleren Rolf Rude: Kunstverket og eiendomsretten. Med digresjoner.
9. desember: Professor dr. philos. Francis Bull: Diktere, forleggere og opphavsrett i det 19. århundres Norge.

1968

22. februar: Direktør Johan Helgeland: Foran ny mønsterlovgivning i Norden.
4. oktober: Direktør E. Norén: Statsstøtte til pressen?
29. november: Professor Seve Ljungman: Er tippekupongen et åndsverk?

1967

31. januar: Ekspedisjonssjef Jens Evensen: Ved Stockholmkonferansens fot.
7. juni: Sjefsekretær Bjørg Kragem: Kringkasting over grensene. / Museumsdirektør Reidar Kjellberg: Leikanger Prestegårds historie.
5. oktober: Universitetslektor Birger Stuevold Lassen: Stockholmskonferansen 1967.
7. desember: Høyesterettsadvokat Knut Tvedt: Fra de levende modellers historie: Ballettmester Bjerkebek og den skjønne Pepita.

1966

4. mars: Høyesterettsadvokat Fr. H. Winsnes: Rådigheten over privatbrev.
3. november: Maleren Rolf Rude: Reproduksjon – grafikk.
8. desember: Høyesterettsadvokat Rolf Løchen: Fra Bohemtidens utmarker.

1965

18. mars: Ekspedisjonssjef Leif J. Wilhelmsen: Norsk kulturfond.
14. juni: Justitierådet, Torwald Hesser: Det forberedende arbeid til revisjon av Bernkonvensjonen. / Konservator Carsten Hopstock: Embetsgårdene som terskel mellom by og land.
18. oktober: Professor dr. juris Olav Lid: Biblioteka og opphavsretten.
14. desember: Forfatteren, dr. Helge Ingstad: “Vesterveg til Vinland”.

1964

12. mars: Professor Olav Aspesæter: Er hagekunst åndsverk?
12. mai: Høyesterettsadvokat Erik Dæhlin: Retten til det redaksjonelle stoff i avisene.
17. september: Høyesterettsadvokat J.C. Mellbye: Omkring utkastet til ny patentlov.
11. desember: Direktor Svein Erik Tarp: § 3 – Opphavsrettsloven enfant terrible.

1963

14. februar: Maleren Håkon Stenstadvold: Spekulasjon i kunst.
4. oktober: Direktør Ragnar Kierulf: Etter München. (A.L.A.I.’s kongress i München.)
11. desember: Magister Ole Henrik Moe: (Munch-jubileet).

1962

19. mars: Overrettssakfører Alf Kvaal: Bør brukskunst beskyttes etter lov om opphavsrett til åndsverk?
1. juni: Professor Knut Robberstad: Bygningsfredning. / Konservator Carsten Hopstock: “Et embetsmannsmiljø i midten av 1700-årene.”
13. september: Maleren Rolf Rude: Hva er å anse som “originaleksemplar” når det gjelder grafikk og skulptur – og hvilke regler knytter seg til dette begrep?
13. desember: Universitetsbibliotekar Øyvind Anker: Bjørnson som brevskriver.

1961

9. mars: Overrettssakfører Harald Bjelke: Den engelske opphavsrettslov av 1956.
11. april: Stortingsmann Erling Fredriksfryd: Kirke- og undervisningskomiteens innstilling til ny åndsverklov.
9. november: Professor dr. juris Olav Lid: Rapport fra den diplomatiske konferanse i Roma 10.–26. oktober 1961 angående konvensjon om “tilstøtende rettigheter”.
20. desember: Professor Odd Brochmann: Byggverk. Kunstverk? Åndsverk?

1960

11. mars: Filmsensor Bernt A. Nissen: Prinsippene for filmsensur.
3. mai: Universitetsstipendiat Birger Stuevold Lassen: Sosialisme, monopol og forsvarspolitikk på åndsproduksjonsrettens område. / Museumslektor Reidar Sevåg: Gamle folkeinstrumenter.
13. oktober: Høyesterettsadvokat Jens Evensen: Piratsendere som internasjonalt rettsproblem.
9. desember: Høyesterettsdommer Karsten Gaarder: Domstolenes språkbruk.