Foredrag/medlemsmøter 1980-1989

Aktiviteter og foredrag 1949-2009

foredrag / medlemsmøter 1980–1989

1989

3. mars: 40-årsjubileet 25. februar 1989 ble feiret bl.a. med at gruppen Dans Design fremførte balletten “Film – dance to be murdered by”.
9. oktober: Advokat Kjell Torkildsen: Antipiratgruppen og dens arbeid.
30. oktober: Professor dr. juris Jon Bing: Lydbøker. Hvem bør kunne bruke dem? Hvem skal produsere dem? Hvilke hjemler trenger vi?
5. desember: Forfatteren Mette Newth: Fortidens kulturer i vår samtid.

1988

21. mars: Høyesterettsdommer Vera Holmøy: Fotografiretten. (Opphavsrettslovutvalgets delinnstilling nr. IV. NOU 1987:16).
28. april: Direktør Erik Ova: Billedkunst m.v. (Opphavsrettslovutvalgets delinnstilling nr. V. NOU 1987:28).
17. oktober: Høyesterettsdommer Vera Holmøy: Endring i åndsverkloven m.v. (Opphavsrettslovutvalgets delinnstilling nr. VI. NOU 1988:22).
28. november: Museumsadjunkt Morten Bing: Fra sveivegrammofon til plankegitar.

1987

31. mars: Advokat Lars Jakob Blanck / forfatteren Bjørn Bjørnsen: A-tekst, opphavsrett – avtalerett.
9. juni: Høyesterettsadvokat Harald Bjelke: Det private område i relasjon til videresending av kringkastingssending. En nemdavgjørelse og en voldgiftsdom.
1. desember: Professor Birger Stuevold Lassen: Om Dichtung und Wahrheit som rettspolitisk problemstilling.

1986

18. februar: Solicitor Michael F. Flint: Recent changes and proposed revision of U.K. copyright law.
21. mai: Professor Birger Stuevold Lassen / konsulent Sæmund Fiskvik / forbundsleder Åse Kleveland / professor dr. juris Ole Gjems-Onstad / musikeren Harald Skogrand / administrasjonsdirektør Oddvar Svanevik: Betaling for sekundærbruk av utøvende kunstneres prestasjoner (NOU 1985:30).
12. november: Førsteamanuensis dr. juris Jon Bing: Opphavsrett og EDB. (Opphavsrettslovutvalgets delinnstilling III. NOU 1986:18).
27. november: Høyesterettsadvokat Torvald C. Løchen: Om jus og spill, eller den gang vi solgte Rådhusplassen for $ 50.000.

Møte i Oslo Konserthus i anledning av Bernkonvensjonens 100-årsjubileum.
Kurs i opphavsrett.

1985

26. mars: Høyesterettsdommer Vera Holmøy: Arbeidstakeres opphavsrett. (Opphavsrettslovutvalgets delinnstilling II. NOU 1985:6).
17. september: Redaktør Rolf Kluge: Fra avis til mediebedrift. (Besøk i Asker og Bærum Budstikke).
15. november: Fhv. kringkastingssjef Torolf Elster: “1984” passert, teknikken av i morgen, mennesker av i går.

1984

23. februar: Høyesterettsadvokat Knut Tvedt: Streif av foreningens historie – i anledning 35-årsjubileet. 25. februar 1984.
25. oktober: Underdirektør Helge M. Sønneland: Nabolandsfjernsyn i kabel. (NOU 1984:25).
29. november: Høyesterettsadvokat Torvald C. Løchen: Vårherre og advokaten og andre fabler.

1983

3. mars: Høyesterettsadvokat Erik Ova: Billedkunstnerne – opphavsrettens stebarn.
6. juni: Førstekonservator Carsten Hopstock: Rokokko – Empire, roser og søyler.
18. oktober: Høyesterettsdommer Vera Holmøy: Videogram og opphavsrett (Opphavsrettsutvalgets delinnstilling I kap. V. NOU 1983: 35).
7. november: Advokat Astri M. Lund: Åndsverklovens 5. kapittel – Andre rettigheter – og lov om avgift på offentlig fremføring av utøvende kunstneres prestasjoner m.v. (delinnstillingens kap. VI).
15. november: Høyesterettsadvokat Erik Ova: Fremstilling av eksemplar til privat bruk m.v. (delinnstillingens kap. IV) og Sanksjoner mot krenkelser av opphavsrettigheter m.v. (delinnstillingens kap. VII).
2. desember: Komponisten Olav Anton Thommessen: Filmmusikk – en senromantisk gullåre i musikkhistorien.

11. mars: Høyesterettsadvokat Ketil Lund: Ny normalkontrakt for faglitteratur.
4. november: Høyesterettsadvokat Harald Bjelke: Fellesantennedommer i seks Bern-land.
3. desember: Disponent Bill Backe-Hansen: Lite opphavsrett, men mye annet.

1981

25. mars: Advokat Astri M. Lund: Rettsregler om distribusjon og fremvisning av videogram.
7. oktober: Advokat Knut Erik Strøm: Kinoloven og videovisninger.
11. desember: Salgssjef Sigmund Carlsen: Noe om best-sellers.

1980

13. mars: Professor Stig Strömholm: Några rättsfrågor kring beställning av konstverk.
20. mai: Direktør Halvor Lund Christiansen: Kabel-TV-rettighetene – kan løsning finnes utenom lovgivningsmakten.
21. oktober: Advokat Mats Müllern: Piratkopiering av musik och film.
11. desember: Hovedkunsulent Brikt Jensen: Sider fra en loggbok.