Om foreningen

Om Opphavsrettsforeningen

Om foreningen

Ideen om å stifte en forening for alle i Norge interessert i opphavsrettslige spørsmål ble unnfanget på en fortausrestaurant i Brüssel i 1948 under konferansen til revisjon av Bernkonvensjonen. Vel hjemme ble det nedsatt et arbeidsutvalg, og ideen ble ført frem til stiftelsen av Norsk Forening for Opphavsrett 25. februar 1949, som den første opphavsrettsforeningen i Norden.

Helge M. Sønnelands kåseri” Fra norsk opphavsretts historie“ i anledning foreningens 70-årsjubileum kan lastes ned her.

Vårt formål er å fremme kjennskapet til og interessen for opphavsretten gjennom foredrag, diskusjon, utgivelse av publikasjoner og andre hensiktsmessige tiltak.

Les om styre, æresmedlemmer mm. her.

Les om foreningens aktiviteter gjennom årene i menyen aktiviteter.

Norwegian Copyright Society er foreningens navn på engelsk.

11-10-2018-justert.jpg

I tillegg til å arrangere jevnlige medlemsmøter om aktuelle opphavsrettslige tema, samarbeider vi med andre organisasjoner om kurs og symposier og er aktiv både nasjonalt, nordisk og internasjonalt.

Les om våre medlemsmøter mm. i menyen Aktiviteter.

Det årlige opphavsrettskurset

Opphavsrettsforeningen samarbeider med Juristenes Utdanningssenter (JUS) om de årlige ajourføringskursene innen opphavsrett. JUS er arrangør, mens Opphavsrettsforeningen er ansvarlig for det faglige programmet.
Opphavsrettsforeningens medlemmer nyter godt av redusert påmeldingsavgift. Kurset gir normalt 11 juridiske etterutdanningstimer.

Kurset har som formål å fungere som et faglig opphavsrettslig forum med sikte på å holde deltakerne oppdatert om rettsutviklingen og tar opp aktuelle temaer av nasjonale og internasjonal karakter.

➤ Aktuelle opphavsrettskurs hos JUS.

Nordisk Opphavsrettssymposium

I samarbeid med de nordiske opphavsrettsforeningene arrangerer vi ca. hvert andre/tredje år et symposium om opphavsrettslige tema. Det attende i rekken vil finne sted i Kristiansand i 2022.

Les om våre søsterorganisasjoner:

➤ Dansk Selskab for Ophavsret

➤ Upphovsrättsliga Föreningen i Finland

➤ Svenska Föreningen för Upphovsrätt

(Den islandske opphavsrettsforeningen har ikke eget nettsted.)

Upphovsrättsliga Föreningen i Finland tok i 1974 initiativet til å organisere de nordiske opphavsrettssymposiene, og de har vært avholdt som følger:

• 1975 Helsinki, Finland

• 1978 Stockholm, Sverige

• 1981 København, Danmark

• 1984 Oslo, Norge

• 1987 Hveragerði, Island

• 1990 Helsinki, Finland

• 1992 Visby, Sverige

• 1995 Bornholm, Danmark

• 1997 Trondheim, Norge

• 2001 Akureyri, Island

• 2003 Helsinki, Finland

• 2005 Stockholm, Sverige

• 2009 Ålesund, Norge

• 2012 Helsingør, Danmark

• 2015 Reykjavík, Island

• 2017 Helsinki, Finland

• 2019 Visby, Sverige

• 2022 Kristiansand, Norge

NIR – Nordiskt Immaterielt Rättsskydd

NIR er tidsskriftet til de nordiske opphavsrettsforeningene og foreningene for industrielt rettsvern. Foreningen har vært medutgiver siden 1965.
Advokat Astri M. Lund, styremedlem i Opphavsrettsforeningen, representerer foreningen i NIRs styre.
Styreleder Ole-Andreas Rognstad er medlem av redaksjonskomiteen.

Nordiskt Immaterielt Rättsskydd.

ALAI – Association Littéraire et Artistique International

ALAI ble stiftet av bl.a. Victor Hugo i Paris 28. juni 1878 og tok initiativ til det som i september 1886 ble undertegnet som Bernkonvensjonen om vern av litterære og kunstneriske verk.

Fra 1950 til 1980 var Opphavsrettsforeningen tilsluttet ALAI. Senere har samarbeidet skjedd via de av foreningens medlemmer som deltar i den norske gruppe av ALAI. Denne ble organisert i 1980 og består i dag av 32 medlemmer.

Opphavsrettsforeningens styreleder, Ole-Andreas Rognstad, er medlem av ALAIs eksekutivkomité som representant for ALAI Norge.

ALAI arrangerer årlige konferanser – se mer under aktiviteter. Medlemmer av ALAI Norge får medlemspris ved påmelding. Medlemmer av Opphavsrettsforeningen kan søke om medlemskap i ALAI Norge.

Les mer om ALAI.

NIR – Norsk forening for industriell rettsbeskyttelse

Enkelte medlemsmøter arrangeres i samarbeid med NIR.

➤ Les mer om NIR.