Foredrag/medlemsmøter 2000-2009

Foredrag 2000-2009

foredrag / medlemsmøter 2000–2009

2009

3. mars: Professor juris dr. Per-Jonas Nordell: To aktuelle dommer i svensk HD om ideell rett – parodi og reklameavbrudd.
13. mai: Foreningens 60-årsjubileum ble markert. Informasjonssjef Bjarne Buset: Fra Gutenberg til Google – jus og forleggeri i en digital tid. / Skuespilleren Per Christian Ellefsen leste fra Hamsuns "Sult".
8. september: Advokat Astri M. Lund: Er det behov for adgang til særskilt pantsettelse av opphavsrett og nærstående rettigheter, og hvilke rammer bør i så fall settes for dette?
12. november: Advokat Peter Schønning: Opsigtsvækkende og betydningsfulle nye EU-domme om ophavsret.
7. desember: Nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein: Bokhylla.no. Et spørsmål om opphavsrett.

2008

18. februar: Digitalisering av kulturarven: Foredrag ved spesialråd Helge M. Sønneland: EUs strategi. / Advokat Peter Schønning: Situasjonen i Danmark. Avtale om digitalisering av Danmark Radios arkivmateriale.
5. mai: Advokat Ole Tokvam og advokat Are Herrem: Huldra i Høyesterett – en dreining av spørsmålet om verkshøyde?. Det ble også vist et opptak av Huldraforestillingen.
4. november: Professor dr. juris Olav Torvund: Endringer i vernetidsbestemmelsene – EUs forslag om endret vernetid for fonogrammer mv.
24. november: Programredaktør Bjarne Grevsgard: Rundkast med kringkastingen – Glimt fra NRKs arkiv.

2007

15. februar: Spesialrådgiver Henry Olsson: Hva hender i Genève? Om den internasjonale utvikling på opphavsrettsområdet og tilgrensende områder.
7. mai: Advokatfullmektig Hallvar Sandvold: Opphavsrettsorganisasjonenes gjensidighetsavtaler i konkurranserettslig belysning.
22. oktober: Professor Pamela Samuelson: Copyright and Freedom of Expression. / Professor Bernt Hugenholtz: Copyright v. Freedom of Expression in Europe. (Møte i samarbeid med Norsk forening for jus og EDB og Senter for rettsinformatikk ved Institutt for privatrett, UiO.
22. november: Professor Graham Greenleaf: Commons-ism in One Country – National and International Dimensions of the Public Domain. (Møte i samarbeid med Institutt for Privatrett, Senter for rettsinformatikk, UiO, og Norsk forening for jus og EDB.)
3. desember: Adm. direktør Geir Bergkastet: Julefilmen – i alle hjem eller på en kino nær deg?

2006

3. april: Lektor PhD Morten Rosenmeier: Originalitetskravet i internasjonal belysning.
22. mai: Utredningen ”God skikk. Om bruk av litteratur og kilder i allmenne, historiske fremstillinger” ble presentert gjennom innlegg av utredningsutvalgets medlemmer: forlagssjef Halstein Laupsa, professor dr. philos. Anne-Hilde Nagel, professor dr. art. Johan Tønnesson og professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad. (Møte i samarbeid med Den norske Forleggerforening, Den norske historiske forening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.)
9. oktober: Følgerett og kunstavgift (Ot.prp. nr. 88 (2005–2006). Innlegg ved: Rådgiver Øyvind Bø, direktør Anniken Thorsen og daglig leder Harald Holter.
4. desember: Per Egil Hegge: Norsk, et av verdens rikeste, mest presise og nyanserte språk.

2005

31. mars: Avdelingsdirektør Bengt. O. Hermansen: Opphavsretten i informasjonssamfunnet – om Ot.prp. nr. 46 (2004­–2005)”
7. juni: Stipendiat Thomas Rieber-Mohn: Tekniske beskyttelsessystemer (DRM) – opphavsrettens nye problembarn? Kommentarer ved: leder Thomas Gramstad og direktør Sæmund Fiskvik.
25. oktober: Professor dr. juris Ole-Andreas Rognstad: Om det ”stilltiende samtykke” i opphavsrettslig og avtalerettslig belysning.
5. desember: Forfatteren/oversetteren Torstein Bugge Høverstad: Harry Potter som naturalisert utlending. Om arbeidet med å overføre Harry Potters univers til norsk, om navnekamp og rettighetsspørsmål.

2004

4. februar: Advokat Arne Ringnes: Arbeidstakers opphavsrett ved universitetene og høyskolene. Kommentarer ved: Professor Helge Rønning og forlagssjef Arne Magnus.
22. mars: Visning av filmen ”To mistenkelige personer” som ved en høyesterettsdom i 1952 ble forbudt vist. Professor dr. juris Jon Bing holdt en innledning til filmen og innledet til den etterfølgende debatt.
18. mai: Professor dr. jur. Thomas Dreier: The protection, exercise and enforcement of rights in respect of copying and dissemination through digital networks. (Møte i samarbeid med Norsk forening for jus og EDB.)
26. oktober: Advokat Harald Fosse: Offentlige anskaffelser av kunstverk (arkitektur, design og kunst).
6. desember: Seniorrådgiver Dag Wiersholm: Utsmykning – pynt eller kunst?

2003

5. mai: Avdelingsdirektør Bengt O. Hermansen: Høringsutkastet til endringer i åndsverkloven: Rettighetenes innhold og avgrensning. Kommentarer ved: daglig leder Gunda Djupvik, tidligere forbundsleder Liv Bjørgum og advokat Arne Ringnes.
12. juni: Er teknologien redningen eller undergangen? Om høringsutkastets forslag vedrørende tekniske beskyttelsesinnretninger og forvaltningsopplysninger. Innledning ved avdelingsdirektør Bengt O. Hermansen. Kommentarer ved: Direktør Sæmund Fiskvik og radiosjef Nils Heldal / Håkon Styri: Innledning om teknologien bak ulike former for beskyttelsesinnretninger.
15. oktober: Avdelingsdirektør Bernt Boldvik: Ny designlov – nye muligheter. Kommentar ved professor Ole-Andreas Rognstad.
8. desember: Skuespiller Ellen Horn: Sigrid og jeg. Om tilblivelsen av teater-monologen ”Undset”.

2002

28. februar: Ønsker om avtalelisens. Innledere: direktør John-Willy Rudolph, jur. direktør Olav Nyhus, utvalgsleder Kristine Abelsnes og departementsråd Helge M. Sønneland.
4. juni: Ansvarsfrihet ved e-formidling av åndsverk. Innledere: Seniorrådgiver Thomas Myhr og jur. konsulent Inger Elise Mey.
13. november: Generalsekretær Trond Andreassen: Vederlagsordningene våre i lys av den siste rapporten fra EU-kommisjonen om bibliotekvederlaget.
27. november: Forfatteren Bengt Calmeyer: Å skrive om levende aktører.

2001

4. april: Professor Helge Rønning: Kringkasting – konvergens og divergens – eller omvendt!?
21. mai: Avdelingsdirektør Bengt O. Hermansen: Direktivet om opphavsretten i informasjonssamfunnet.
11. oktober: Høyesterettsadvokat Harald Bjelke: Billedlånereglene og virkeligheten. Paneldebatt v/ redaktør Stig Finslo, Nina Hovda Johannessen, daglig leder Harald Holter og fotografen Isidor Åstrøm.
27. november: Direktør Georg Apenes: Når de døde vekkes – Personvern post mortem.

2000

4. april: Nordvisjonsekretær Steffen Johanssen: Kjøp og salg av rettigheter i opphavsrettens grenseland.
4. oktober: Paneldebatt om den nye faglitterære normalkontrakten med tilhørende kontrakt om digital utnyttelse: Normalkontrakten for faglitteratur. I panelet: forlagsdirektør William Nygaard, direktør Ola Haugen, generalsekretær Trond Andreassen og forfatteren Karsten Alnæs.
30. november: Tidligere direktør Nils Kåre Jacobsen: En patriark på parnasset – om Harald Grieg og hans hus.