Foredrag/medlemsmøter 1990-1999

Foredrag / medlemsmøter 1990-1999

foredrag / medlemsmøter 1990–1999

1999

23. mars: Ekspedisjonssjef Helge M. Sønneland: Naborettigheter – fondslov, fonogram, film og fremføring.
31. mai: Director Werner Rumphorst: The Broadcaster’s Rights in the Information Society. For å markere foreningens 50-års jubileum 26.02.99, ble det til de fremmøtte servert et glass musserende vin med snacks til.
20. oktober: Høyesterettsdommer Karin Bruzelius: Konvergens – hva er det og hva fører det til.
2. desember: Mag. art. Alf Bøe: Rolf Stenersen – mesén og kunstsamler.

1998

18. februar: Rådgiver Maria Duna: Gjennomføring av EUs databasedirektiv i norsk rett.
27. mai: Advokat Astri M. Lund: EU-kommisjonens forslag (Com (97) 628 fin.) om harmonisering av opphavsrettslige regler i informasjonssamfunnet. Oversikt og kommentar.
12. november: Advokat Anders Stray Ryssdal: Konkurranselovens anvendelighet på kulturområdet – om kontrollen av de opphavsrettslige forvaltningsorganisasjoner. Paneldebatt: juridisk direktør Helge Stemhaug, ekspedisjonssjef Helge M. Sønneland og direktør Erik Ova.
10. desember: Siv. ark. professor Jan G. Digerud: Snakk om arkitektur.

1997

25. februar: Ekspedisjonssjef Helge M. Sønneland: Fra Bern til Genève – De nye WIPO-traktatene om opphavsrett, utøverprestasjoner og fonogrammer.
8. oktober: Universitetsstipendiat Ole-Andreas Rognstad: Distribusjon av verkseksemplarer i et handelspolitisk minefelt. Parallellimport i lys av EØS-avtalen og TRIPS/GATT.
26. november: Komponisten Oddvar S. Kvam: Musikkens politiske slagkraft.

17. juni: Førstekonservator Carsten Hopstock: De utrolige 1800-årene.
14. oktober: Adjunkt, lic. jur. Jens Schovsbo: Som skabt for hinanden – immaterial- og konkurranceretlige perspektiver. Om kompatibilitet for reservedeler og annet.
28. november: Filmanmelder Einar Gullvog Staalesen: DATA'n har overtatt manus og regi ... og fyrverkeri-folkene er rekvisitører, samt noen andre inntrykk, refleksjoner og usakligheter fra kinomørket. (Møte i samarbeid med Norsk Forening for Industriell Rettsbeskyttelse.)

14. mars: Direktør Cato Strøm: TONOs forvaltning i et europeisk perspektiv.
8. juni: Underdirektør Bengt O. Hermansen: Ot.prp. nr. 54 (1994–95). Fotografiretten. Vernetidsforlengelse.
28. september: Juridisk konsulent Kåre Stang /daglig leder Harald Holter: BONO og praktisk håndheving av billedkunstneres opphavsrett.
6. desember: Kringkastingssjef Einar Førde: Einar i mange kanaler.

1994

12. april: Dosent, jr. dr. Jan Rosén: Den ideella rätten i en ny mediasituation.
9. juni: Jukka Liedes, Undervisningsministeriet i Helsingfors: Vernetider og Phil Collinsdommen. (Møte i samarbeid med Kulturdepartementet.)
8. november: Ekspedisjonssjef Helge M. Sønneland: Proposisjon om revisjon av åndsverkloven.
30. november: Professor dr. juris Jon Bing: Fiks og fast eller fri og frank – Rettighetsadministrasjon i en elektronisk fremtid.

1993

9. februar: Head of Division EF-kommisjonen Jean-Francois Verstrynge: Recent Developments in the Copyright Field in the European Communities. (Møte i samarbeid med Kulturdepartementet.)
16. juni: Direktør Sæmund Fiskvik: Lydopptak på ville veier.
27. oktober: Dr. Annette Kur: The borderlines between industrial designs and copyright protection in a European perspective.
14. desember: Hovrättslagman Henry Olsson: Norden i internasjonal opphavsrettspolitikks hvirvelvind.

1992

11. mars: Advokat Harald Bjelke / generalsekretær Lars Haavik / forlagsdirektør William Nygaard: Den nye normalkontrakten for skjønnlitteratur.
4. mai: Professor Jane C. Ginsburg: Copyright in the U.S. since Berne Accession.
28. september: Professor dr. juris Jon Bing: Gjennomføring av EF’s EDB-direktiv. Konflikt mellom tradisjoner.
1. desember: Forlagsdirektør Sigmund Strømme: Glimt fra en grensepost.

1991

12. mars: konsulent Johannes Nørup-Nielsen: Revisjon av åndsverklovgivningen. Det nordiske departementssamarbeidet. / Lovrådgiver Bernt Nyhagen: arbeid i Norge på dette området.
27. mai: Professor dr. juris Jon Bing: Lov om vern av kretsmønstre for integrerte kretser.
17. september: Advokat Steimgrim Wolland / advokat John S. Gulbrandsen: Idrett og retten til fri nyhetsformidling.
19. november: Professor Mogens Koktvedgaard: EF’s handlingsprogram på ophavsrettens område.

1990

1. mars: Avdelingsdirektør Helge M. Sønneland: Kringkastingsbegrepet i satellittalderen.
15. mai: Advokat Ketil Lund: Åndsrett i retten.
1. oktober: Fotograf/billedkunstner Bjørn Høgrann: Fotografirett i elektronisk saus.
6. desember: Professor Gunnar Karnell: Upphovsrättens gränsland – et skymningsland?