Foredrag/medlemsmøter 1949-1959

Aktiviteter og foredrag 1949-2009

foredrag / medlemsmøter 1949–1959

1959

24. februar: Overrettssakfører Egil Haxthow: Filmen, filmatiseringen og “le droit moral”.
28. april: Professor dr. jur. Torben Lund: Ophavsret og konkurrenceret. Kan konkurranserettens regler yde en udvidet beskyttelse udover hvad der følger af ophavsretsloven?
6. oktober: Kriminalsjef Lars L’Abée-Lund: Falsk og ekte kunst. – Faktiske og rettslige vanskeligheter.
8. desember: Høyesterettsadvokat Erik Dæhlin: A.L.A.I.’s kongress i Athen.

1958

3. mars: Høyesterettsadvokat Fr. H. Winsnes: Det sakkyndige råd for åndsverker, dets oppgaver og virksomhet.
17. oktober: Sjefsekretær Bjørg Kragem: Juridiske problemer i forbindelse med utveksling av fjernsynsprogrammer.
8. desember: Kapellmester Øivind Bergh: Om musikk og musikere – og litt mot komponist og kritikere.

1957

8. mars: Cand. jur. Bendt Rothe: Sceneinstruktørens rettslige stilling. (Fellesmøte med Norsk Teaterunion.)
18. oktober: Kriminalsjef Reidar Sveen: Opphavsmenns rettsstilling overfor konkurs.
17. desember: Forlagsdirektør Harald Grieg: Hva er et forlag.

1956

27. februar: Sekretær Anna Lise Stray: USA’s beslagleggelse og inndragning av opphavsrettigheter tilhørende utlendinger med “fiendestatus”.
3. mai: Generalsekretær J. Jervell Grimelund: Arkitektur og opphavsrett.
25. oktober: Høyesterettsadvokat Erik Dæhlin: Opphavsmannens ideelle rettigheter.
4. desember: Økonomisjef Knut Tvedt: Små ord om store diktere på den departementale mark.

1955

14. februar: Sjefsekretær Olav Lid: Før sol går ned over klassikarane våre. (Om forlengelse av vernetiden for åndsverk.)
12. mai: Byråsjef Dagfinn Værn: Om utkastet til midlertidig lov om avgift til Fond for utøvende kunstnere.
31. oktober: Høyesterettsadvokat Jon Simonsen: Komponisten og den offentlige fremførelse av hans verk.
2. desember: Dosent jur. dr. Svante Bergström: Debatten om upphovsmannarättens grundproblem.

1954

18. februar: Professor Seve Ljungman: Reflektioner kring amerikansk upphovsmannarätt.
10. mai: Høyesterettsadvokat Erik Dæhlin: Om utkastet til ny lov om rett til fotografiske bilder.
29. oktober: Universitetsstipendiat Knut S. Selmer: Bør vi få en lovgivning om personlighetens rettsvern?
6. desember: Professor dr. med. Otto Lous Mohr: Svindel eller hva? Historien om en maleriforfalskning.

2. mars: Overrettssakfører Reidar Skjerve Nielssen: Opphavsretten til film.
15. mai: Professor Torben Lund: Utkastet til internasjonal konvensjon vedrørende beskyttelse av utøvende kunstnere, grammofonplatefabrikanter og kringkastingsinstitusjoner.
22. oktober: Maleren Ulrik Hendriksen: De bildende kunstnere og opphavsretten.
10. desember: Økonomisjef Knut Tvedt: Daglig åndsliv i USA.

7. mars: Direktør Ragnar Kierulf: Åndsverkloven og Tono.
20. mai: Byråsjef Erik Hedfeldt: Något om förslaget till universell konvention angående upphovmannarätt.
13. oktober: Høyesterettsadvokat Eilif Moe: Foran en verdenskonvensjon? – En redegjørelse for resultatet av forhandlingene i Genève i august-september 1952 om en universell konvensjon til beskyttelse av opphavsrettigheter.
9. desember: Overrettssakfører Hans Georg Wille: Om beskatning av opphavsrettigheter.

2. februar: Høyesterettsadvokat Eilif Moe: Åndsverkloven i støpeskjeen.
3. april: Økonomisjef Knut Tvedt: Åndsverkloven i støpeskjeen.
22. mai: Musikeren Rolf Gammeleng: Åndsverkloven i støpeskjeen.
22. oktober: Sivilingeniør Chr. Rytter og sjefsekretær Olav Lid: Fjernsynet. Tekniske og juridiske spørsmål.
22. november: Høyesterettsadvokat Fr. H. Winsnes: Åndsverkloven i støpeskjeen.

17. februar: Sjefsekretær Olav Lid: Bern-konvensjonen – Bern-unionen.
4. mai: Høyesterettsadvokat Fr. H. Winsnes: Presse og opphavsrett.
16. oktober: Høyesterettsadvokat Lorents Rynning: Omkring grammofonplatens rettslige grunnproblemer.

1949

25. februar: Konstituerende møte, holdt i Kringkastingshuset. Medlemmene deltok etterpå i en demonstrasjon av de nye “hjemmeopptakerne”.
13. mai: Høyesterettsadvokat Eilif Moe: Domaine public payant.
28. oktober: Magister Knut Greve: Brukskunst – opphavsrett.