Norsk forening for opphavsrett fremmer kunnskap om opphavsrett

Aktiviteter og foredrag 2023

aktiviteter og foredrag 2023

Julemøte/-middag
4. desember

NYSKRIVING AV PEER GYNT

Da Riksteatret skulle sette opp Ibsens Peer Gynt, spurte de lyriker og oversetter Øyvind Berg om å skrive en oppdatert versjon som kunne forstås av dagens attenåringer.

Forestillingen ble en gedigen suksess og fikk strålende mottakelse fra samtlige av landets anmeldere.

På julemøtet var det dypdykk i Ibsens tekst og møte med Øyvind Berg: Hvordan tilpasser man en 150 år gammel tekst til dagens publikum og samtidig bevarer det ibsenske?

Seminar i samarbeid med NIR tirsdag 14. november kl. 15–18.

KUNSTIG INTELLIGENS OG IMMATERIALRETT

Seminar i samarbeid med NIR – Norsk forening for industriell rettsbeskyttelse.

Samia Touileb (Universitetet i Bergen),
Daniel Gervais (Vanderbilt University Law School),
Inger Berg Ørstavik (Universitetet i Oslo) og
Benita Mackay (Bryn Aarflot)
belyser viktige temaer som:

• Hva er kunstig intelligens i stand til å skape og hva kan vi vente oss i nær fremtid?

• Tilgang til data for maskinlæring - opphavsrettslige problemstillinger.

• The Machine as Author.

• AI and the patentability requirements.

I den etterfølgende paneldebatten spør vi deltakerne hvilken betydning kunstig intelligens får for innovasjon, åndsverkproduksjon og immaterialrettsjuristene.

I panelet:
Rune Opdahl (Advokatfirmaet Wiersholm),
Ingvild Hanssen-Bauer (Kvale Advokatfirma),
Einar Ibenholt (Gyldendal Norsk Forlag), og
Torger Kielland (Universitetet i Bergen).
Ordstyrer:
Harald Irgens-Jensen (Universitetet i Oslo).

Last ned programmet.

NIRs side om seminaret, inkl. presentasjoner.

Medlemsmøte
18. oktober

NY RETTSPRAKSIS OM OVERFØRING TIL ALLMENNHETEN

Eneretten til å overføre verket til allmennheten er kanskje den økonomisk viktigste rettigheten som åndsverkloven gir en opphaver. Men rettighetens grenser er til dels uklare. Ikke minst kan det være uklart hvorvidt en som gir andre tilgang til ulike former for teknisk utstyr som kan motta og videreformidle verk (høyttaleranlegg, TV-apparater eller programvare for dette), skal anses for å overføre verk til allmennheten. Ole-Andreas Rognstad og Harald Irgens-Jensen innleder om hva de nye avgjørelsene fra EU-domstolen C-426/21 Ocilion og forente saker C-775/21 og C-826/21 Blue Air Aviation kan si oss om denne rettighetens grenser.

ALAIs årskongress
i Paris 22.–23. juni

Tema for årskongressen:
Literary and artistic property through the prism of artificial intelligence

Program mm. på ALAIs nettsted

Medlemsmøte / årsmøte 24. mai

Onsdag 24. mai ble foreningens årsmøte og etterfølgende medlemsmøte avholdt.

På medlemsmøtet rett etter årsmøtet holdt Ole-Andreas Rognstad, professor dr. juris ved Universitetet i Oslo, foredraget Finnes det et allment konsumpsjonsprinsipp? – refleksjoner 24 år etter:
24 år etter at Rognstad leverte sin doktoravhandling «Spredning av verkseksemplar – om konsumpsjon av rettigheter i eksemplar av vernede åndsverk» – og nesten 24 år etter han deltok på sitt første styremøte i Opphavsrettsforeningen – reflekterte han over utviklingen av konsumpsjonsprinsippet som hadde skjedd siden avhandlingen. I avhandlingen stilte han blant annet spørsmålet: «Finnes det et allment immaterialrettslig konsumpsjonsprinsipp?». Konklusjonen var nokså klart at det ikke gjør det, og at betegnelsen konsumpsjon burde «reserveres for begrensninger i produkt- eller eksemplarrelaterte rettigheter». Mye vann hadde imidlertid rent under broen siden 1999, og Rognstad tok spørsmålet opp til ny vurdering, særlig i lys av EU-praksis på opphavsrettsområdet i årene som har gått.

Det årlige opphavrettskurset
9.–10. mars 2023, Sandefjord

DET ÅRLIGE OPPHAVSRETTSKURSET 2023

Opphavsrettsforeningen er faglig ansvarlig for dette årlige ajourføringskurset som arrangeres i samarbeid med Juristenes Utdanningssenter (JUS).

Personlige medlemmer av Opphavsrettsforeningen får medlemspris. Kurset ga 12 juridiske etterutdanningstimer.

Medlemsmøte 6. februar

VEDERLAGSRETTEN ETTER ÅNDSVERKLOVEN § 21 – GRENSER MOT ENERETT OG FILMOPPTAK // REMUNERATION RIGHTS IN THE EU ACQUIS

Hovedinnleder var professor Raquel Xalabarder, Universitat Oberta de Catalunya, som via skjerm holdt et digitalt foredrag om rettstilstanden etter EU-reglene.

Prof. Xalabarder er en kapasitet innen europeisk opphavsrett – les mer her

Last ned presentasjonen til prof. Xalabarder
Last ned: The Atresmedia CJEU ruling (engelsk)
Last ned: Spanish national ruling (ATRESMEDIA_SAP_M_3842_2016)
Last ned: Spanish national ruling (ATRESMEDIA_STS_354_2021)

Etter innlegget var det mulig å stille spørsmål til foredragsholderen.
Deretter var det en spørsmåls- og diskusjonsrunde på norsk.
Møtet ble ledet av styreleder prof. Ole-Andreas Rognstad