Norsk forening for opphavsrett fremmer kunnskap om opphavsrett

Aktiviteter og foredrag 2019

aktiviteter og foredrag 2019

Julemøte med middag
mandag 2. desember

UTVIKLINGEN AV ET KUNSTNERISK UNIVERS
Om veien fra et litterært verk fram til ferdig teaterforestilling
Foredrag ved teaterregissør Kjersti Horn

Kjersti Horn regnes i dag blant våre dyktigste og mest spennende teaterinstruktører. Hun har de senere årene stått bak en lang rekke kritikerroste og prisnominerte teaterforestillinger. Kjersti Horn er i dag ansatt som husregissør ved Det Norske Teatret og aktuell med forestillingene Raskolnikov og Kven drap far min.

Medlemsmøte
18. november 2019

Prof. Daniel J. Gervais 18.11.2019

Prof. Dr. Daniel J. Gervais innledet om RELATED RIGHTS IN COMPARATIVE PERSPECTIVE":
Related rights are the rights granted to performers, sound recording producers and broadcasters. The main international treaty on related rights is the Rome Convention of 1961. There is a generally held view that the United States stands alone in not recognizing related rights. While it is true that the US is not party to the Rome Convention, this talk will explain what related rights are, where they come from and why the US legal system does recognize them.

Gervais er professor ved Vanderbilt University Law School, Tennessee. Han har vært professor i informasjonsrett ved University of Amsterdam og gjesteprofessor og ansatt ved en rekke universiteter, herunder gjesteforsker ved Stanford Law School. Han har hatt ledende posisjoner i bl.a. WTO, WIPO og CISAC og innehatt flere verv, bl.a. er han medlem av Academy of Europe og president i ATRIP. Gervais er sjefredaktør i Journal of World Intellectual Property.

Last ned presentasjonen til Prof. Gervais.

Medlemsmøte
23. september 2019

Astrid Hamran Storrusten 23.9.2019

Advokatfullmektig Astrid Hamran Storrusten innledet om
OPPHAVSRETTSLIG BESKYTTELSE AV ALGORITMER

Astrid Hamran Storrusten jobber som advokatfullmektig i Wikborg Rein ved avdelingen for Teknologi og Digitalisering. Våren 2019 leverte hun sin masteravhandling ved Universitetet i Oslo, med tittelen "Opphavsrettslig beskyttelse av algoritmer". Før hun engasjerte seg for skjæringspunktet mellom jus og teknologi, var det hennes erfaring som musiker og skuespiller som gjorde henne interessert i opphavsrett. Nå jobber hun daglig med problemstillinger knyttet til immaterialrett og teknologisk utvikling.

Beskyttelse av algoritmer er et omdiskutert tema som i stor grad har blusset opp de seneste årene. Det har vært en alminnelig oppfatning at algoritmer ikke har opphavsrettslig vern fordi de er ubeskyttede ideer bak datamaskinprogrammer. Dette mener Astrid er unyansert og misvisende fordi det bygger på en forutsetning om at man alltid kan anvende algoritmebegrepet synonymt med ideer, noe som kan være problematisk all den tid begrepet ikke er fast definert. I presentasjonen problematiserte Astrid den alminnelige oppfatningen og drøftet hvilke elementer ved algoritmer hun mener kan beskyttes under åndsverkloven § 2 slik rettstilstanden er i dag.

Last ned presentasjonen til Astrid Hamran Storrusten.

ALAIs årskongress
18.–20. september 2019,
Praha

Tema for kongressen: MANAGING COPYRIGHT.
Hot topics and emerging business models in the individual and collective management of rights.

Se program mm. på alai2019.org.

Nordisk Opphavsrettssymposium
5.–6. september 2019
Visby, Gotland

Finns en nordisk upphovsrätt? Om EU-rättens genomslag och utrymmet för nationella särdrag.

• Perspektiv på mötet mellan EU-rätt och nationell rätt.

• Vilka krav ställer EU-rätten? Är situationen densamma i EES-länderna?

Hur har de olika nordiska länderna hanterat dessa krav?

• Finns det upphovsrättsliga områden som inte berörs av EU-rätten?

• Direktivet om upphovsrätten på den digitala inre marknaden i nordisk rätt.

Årsmøte og medlemsmøte
12. juni 2019

Fra venstre: Ole-Andreas Rognstad, Sebastian Felix Schwemer og Johan Axhamn.

På medlemsmøtet etter årsmøtet redegjorde Sebastian Felix Schwemer og Johan Axhamn for det nylig vedtatte digitalmarkedsdirektivet og hvilke virkninger det vil ha for den fremtidige opphavsretten.

Dr. jur. Axhamn er universitetslektor ved Lunds universitet og sjefredaktør for Nordiskt Immaterielt Rättsskydd (NIR). Han er utdannet fra Lund og Stockholm og har vært gjesteforsker ved Senter for rettsinformatikk (SERI), UiO. Schwemer har en doktograd fra Københavns universitet og er nå forsker ved universitetets Centret for informations- og innovationsret (CIIR) og ved Dansk Internet Forum (DIFO).

Last ned presentasjonen til Axhamn og Schwemer.

Konferanse i regi av European Copyright Society
24. mai 2019,
UiO

A COPYRIGHT FOR AUTHORS AND PERFORMERS
24. mai gjestet en rekke av Europas ledende opphavsrettsprofessorer Oslo i anledning den fjerde årskonferansen til European Copyright Society. Opphavsrettsforeningens medlemmer var invitert til å delta.

Se mer, bl.a. presentasjonene, her.

Det årlige opphavrettskurset
14.–15. mars 2019, Sandefjord

Opphavsrettsforeningen er faglig ansvarlig for dette årlige ajourføringskurset som arrangeres i samarbeid med Juristenes Utdanningssenter (JUS).

Foreningens medlemmer får medlemspris.
Kurset gir 10 juridiske etterutdanningstimer.

Foreningens
70-årsjubileum
25. februar 2019
i Gyldendalhuset

Helge M. Sønneland holdt kåseriet “Fra norsk opphavsretts historie”. Programmet bød også bl.a. på hilsener ved statssekretær Frida Blomgren, Kulturdepartementet; fra opphaversiden v/Ingrid Kindem; fra utgiver-/produsentsiden v/Olav A. Nyhus, prof. Jan Rosén, Svenska Föreningen för Upphovsrätt; prof. Niklas Brun, Upphovsrättsliga Föreningen i Finland og styreleder prof. Ole-Andreas Rognstad. Barnas Jazzhus sto for musikalske innslag.
Takk til Gyldendalhuset og alle bidragsytere og deltakere!

Last ned Helge M. Sønnelands kåseri.

Statssekretær Frida Blomgren, Kulturdepartementet, hilser foreningen.