Aktiviteter og foredrag 2017

Julemøte/middag
4. desember 2017

ORIGINALEN VERSUS KOPIEN. VÅR OPPFATNING AV HVA KUNST ER I EN DIGITAL TIDSALDER
Forholdet mellom original og kopi i kunstteoretisk og kunsthistorisk perspektiv

Foredrag ved Gunnar Danbolt, professor i europeisk kunsthistorie ved Universitetet i Bergen.
Prof. Danbolt har arbeidet mye med kunstteori og kunstpedagogikk og er en aktiv formidler som har spredd kunnskap om kunst og kunstproblemer både i forelesninger og gjennom ulike medier. Han er bl.a. kjent for sin medvirkning i NRK P2s radioprogram Kunstreisen. Han er forfatter av en rekke bøker og ble i 1998 tildelt L. Meltzers Høyskolefonds pris for fremragende forskningsformidling. I 2007 ble Danbolt utnevnt til Ridder 1. klasse av St. Olavs Orden for sin innsats som kunstformidler.

22. november 2017

bilde2_1.jpg

OM PENGESTRØMMER OG AVTALESITUASJONEN I AUDIOVISUELL SEKTOR

I Norge har situasjonen før og etter Norwaco-dommen vært ansett kaotisk og uavklart for mange av rettighetshaverne i den audiovisuelle sektoren. Bruken av rettigheter på de nye utnyttelsesarenaene er formidabel (SVOD – Netflix, HBO etc. / TVOD – SF Anytime etc. / EST –  iTunes etc.). Likevel er det uklart om pengestrømmene tilfaller alle innholdsleverandørene og aktørene på en rimelig måte.

Harald Irgens-Jensen, førsteamanuensis ved Institutt for privatrett, UiO, innledet.
Dernest redegjorde Norsk Filmforbund v/advokat Bjørn Alexander Brem og direktør i juridisk avdeling i NRK, Olav A. Nyhus, om nye ordninger og avtaler som er inngått.

Til slutt panedebatt – se bildet – med (fra venstre) Olav A. Nyhus, Sverre PedersenMonica Boracco, forbundsleder i Norske Dramatikeres Forbund, Knut Alfsen, forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund og direktør i Virke Produsentforeningen Torbjørn Urfjell.

➤ Last ned Irgens-Jensens presentasjon.
➤ Last ned Brems presentasjon.
➤ Last ned Nyhus' presentasjon.

Nordisk Opphavsrettssymposium
Helsinki
7.–8. september 2017

16nde Nordiska Upphovsrättssymposiet, Helsinki, 7.-8. september 2017:
Avtalslicensen – Den utsträkta verkan – hur långt?

➤ Last ned programmet.
Innledningsforedragene er publisert i tidsskriftet NIR
(nr. 6/2017 – abonnement påkrevet)
Samlet filmopptak.

23. mai 2017

PROP. 104 L (2016–2017) – LOV OM OPPHAVSRETT TIL ÅNDSVERK MV.
Foredrag v/prof. dr. juris Ole-Andreas Rognstad.

Last ned Rognstads presentasjon.

København
18.–19. mai 2017