Aktiviteter og foredrag 2018

aktiviteter og foredrag 2018

Waterhole/frokostmøte
11. desember kl. 8 i samarbeid med NIR – Norsk forening for Industriell Rettsbeskyttelse

Prof. Estelle Derclaye, University of Nottingham, holdt foredrag over temaet A MODEL COPYRIGHT/DESIGN INTERFACE: NOT AN IMPOSSIBLE AND UNDESIRABLE TASK?

Prof. Derclaye er redaktør av boken 'The Copyright/Design Interface' som kom ut tidligere i 2018. I tillegg til et kapittel om temaet for foredraget har hun skrevet kapitlet om Italia.

➤ Last ned Derclayes presentasjon.

28. november 2018

Prof. Justin Hughes

Prof. Justin Hughes, Loyola Law School, Los Angeles, innledet om
THE GLOBAL SPREAD OF THE FAIR USE DOCTRINE

Prof. Hughes har en doktorgrad i rettsvitenskap fra Harvard University. Han underviser i bl.a. opphavs- og varemerkrett, også teknologirelatert, og internasjonal handel ved Loyola Law School, Los Angeles. Før dette var han ansatt som professor ved Cardozo Law School, New York. Han grunnla Cardozo’s Indie Film Clinic, hvor han fortsatt underviser. I perioden 2009–2013 var han seniorrådgiver i opphavsrettsspørsmål i Obama-administrasjonen og var USAs sjefsforhandler og sentral for det som ble Beijing-traktaten om audiovisuelle fremførelser (2012) og Marrakesh-traktaten om adgang til verk for lesehemmede (2013). Prof. Hughes har utgitt en rekke artikler og er kjent for sin filosofiske og historiske tilnærming til opphavs- og varemerkerett.

Hughes’ artikkel hos SSRN: Hughes, Justin, Fair Use and Its Politics – At Home and Abroad (April 17, 2015). Copyright Law in the Age of Exceptions and Limitations, Ruth Okediji, editor, Cambridge University Press, 2015, Forthcoming; Loyola-LA Legal Studies Paper No. 2015-18.

➤ Last ned Hughes’ presentasjon.

11. oktober 2018

Prof. Ole-Andreas Rognstad redegjorde for nyheter, herunder ny åndsverklov, og holdt innlegg om OPPHAVSRETT OG KUNSTIG INTELLIGENS.

➤ Last ned Rognstads presentasjon.

ALAIs årskongress
Montreal